Thursday, April 21, 2011

sweet celebration - day 3

kitorang kat kuching ni 3 hari je. bukan taknak lame2. tp memasing cuti susah. aku pon tak tau la annual leave aku tinggal bape hr. tahun ni memang banyak nak cuti. cuti sebab nak jalan2. hehe. tu belom masuk cuti raya lagi. aku kalau cuti raya memang over. paling afdal nak seminggu. tak feel la cuti kejap2 ni.

last day ni memang kitorang bangun2 tido je terus pasang niat "sahaja aku berada di kuching pada hari last adelah untuk memajukan ekonomi rakyat kuching". maka, kene la bershopping ye rakan2. kat tune hotel ni ko kene check out awal ye. pukul 10am dah kene berambus. tp takpe, dont wory. ko stil leh tumpang beg kat hotel ni. diorang charge RM2 per bag. bayar je la kan. melainkan ko sanggup nak pikul ke hulu ke hilir beg ko tu.

1st stop is pasar satok. ni pon tempat wajib pegi hokeh. tempat paling femes untuk cari ikan terubuk masin. kitorg sampai dlm pukul 9 mcm tu. breakfast dulu. kumpul tenaga cukup2. nak shopping ni. kene ade energy. hehehe. kat cni mcm2 ade jual. brg2 kraftangan ade, makanan ade, ikan masin ade. kitorg tak shopping sangat kat cni. just beli ikan terubuk masin je. aku ni tak makan ikan masin. tp ikan terubuk masin ni aku mampu telan tanpa sebarang rasa loya2 yg mengakibatkan muntah. hehehe. tak borong banyak pon. just utk family aku n makcik aku. aku bl kat pakcik yg sama aku pegi mase hari tu. siap ckp hr tu aku dh datang, dis time kn bg diskaun la sebab siap bawak kawan2. makcik tu siap cam aku. ntah ye ntah die salah org aku pon tak pasti. tp takpe, yg penting dpt diskaun. hahaha. kat pasar ni sile gune skil tawar menawar korang ye.

lepas dah jejalan kat pasar satok ni, terus ke main bazar. oh ye, for third day our transport is taxi. tak mahal pon tambang dr hotel ke satok. belas2. aku lupe dah. kat main bazar ni la yg banyak membuang mase. hehe. rambang mate. cni memang mcm2 leh dapat. gelang2 manik tu memang banyak la. rambang mata tau. terpaksa beli. kang tak beli, tak lengkap la sarawak's trip kan. sarawak femes dgn blackpepper. kira, item wajib beli gak. hahaha. kat main bazaar ni byk benda utk decorate rumah la. kebanyakkan dr kayu2 ukir. ade pasu sarawak gak. bawak je duit. sume ade. kain pua kemubu untuk alas meja pon cantik2. tu pon item wajib beli tu. hahaha. sumenye wajib mane la tak habis duit kan. kain batik serawak pon cantik. sempat aku sambar satu utk match kan dengan kebaya yg aku beli kat bandung hari tu. hehehe. paling best aku dpt beli tali pinggang yg selalu mase menari dulu ade gune. tali pinggang zmn dolu2 yg dr besi tu. puas aku cr. kat semenanjung tak jumpe. jumpe kat kuching. excited giler smpai terus cal mak aku. sebab aku asik ngadu kat mak aku nak tali pinggang tu. nape mak aku tak simpan die punye dulu. hehehe.

lepas dah puas buang duit kat main bazaar, jom kite makan ye. kalau bershopping, mmg leh lupe sumenye. lupe tak makan lagi. tu diaaaa. penangan shopping. kitorg luch kat ipoh kopitiam. not bad la makanan die. lg pon tgh lapa. telan je la. dis time aku tak banyak sgt try local food. lgpon takde rs mengidam sgt kecuali cendol tu la.

lepas makan, jom nek bot ye. kite beli kek lapis pulak. mase nak tunggu bot ni, lawak hokeh. dapat makanan free sbb ms tu diorg tgh agih2 makanan utk kerja amal. hahaha. nampak nau cop muflis kat dahi kitorang kan. sampai layak dpt makanan free. tp mase tu dah kenyang. mmg tak larat nak telan dah. nak buang sayang. tak smpai hati. org afrika berebut2 nak dptkan makanan free. kitorg suke2 nak buang. tak baik tau. rezqi wat mcm tu. so, kitorg pegang je la sepanjang nak ke seberang utk beli kek lapis. mane2 ade jual kek lapis. tp yg paling femes kek lapis dayang salhah. hr tu datang pon aku beli kat cni. dis time dtg dh byk perasa baru. rambang mate hokeh nak pilih. sume sedap. sampai2 je kat seberang, kitorang ade lah nmpak pakcik2 kat situ. niat nak bagi kat diorg makanan tu tp segan. tak tau nak bg macam mane. sekali tak sempat kitorg bukak mulut, diorg terus mintak. hahaha. rupe2nye diorang ingat kitorg ni pekerja amal. mane tak, masing2 bawak2 beg besau. konpem pakcik tu ingat kitorg bawak beg nasi padahal tu beg kitorg sumbat brg2 shopping. malas la kan nak pegang banyak2 beg plastik. so, bawa 1 shopping bag then sumbat terus sekali sume. setel!

barang2 sume dah habis beli. duit pon dah habis. tp still ade mase. flight kitorg pukul 7. mase tu br pkl 4 kot. awal lg nak pg epot. kitorg wat selambe je lepak kat lobby tune hotel tu walaupon dah check out. hahaha. siap borak2 dgn pekerja situ. paling best borak dgn pak guard. hahaha. tgh beria tangkap gmbr sendiri, last2 die offer nak tolong. kat tune ade kusi urut. minimum kene masuk kan singgit utk bape minit ntah. tu je la xtvt kitorg. hari2 lepas balik merayau, harus duk kat kusi tu. massage. bg lega segala urat2...

mase ni memang penat giler lah. dgn bdn melekit2 sbb cuace pns. tp takpe. dlm flight kitorg bantai membuta. naik2 terus psg safety belt pastu trs tdo. tak sempat nak dgr stewardess tu cakap2. masing2 dah hanyut.

bg aku la kan, kuching ni besh gak. ms 1st time pg hr tu tak sempat nak jln sgt. ye la. kate pon bisnes trip. haruslah bekerja. dis time kitorg pon tak pg jln2 sgt. byk rilex2 cuci mata. shopping. mcm kwn aku si has siap pg yg tmn buaya, org utan, msk tmn negara sume. kitorg mmg tak la. mmg saje2 nak tenangkan fikiran. if people ask me whether they should go kuching or not, definitely i will say yes. nice place to go n for me org kuching ni baik2. peramah. so takde prob utk travel... *eceh, siap promote*. if nak tanye pape info, feel free to drop ur comment or email me. :)

p.s. : pic banyak2 upload di FB ye. kalau upload byk2 kat cni, bukan blog namenye.


No comments: