Tuesday, October 26, 2010

if nak mengata orang pon, boleh cermin diri dulu tak???

aku rela dengar chef wan membebel pok pek pok pek pasal ape yg die nak masak 24 jam dr dengar mulut org yg tak berhenti2 nak mengata pasal org lain selama seminit pon. wat the ****. kau perfect sungguh ye? sampai tak behenti langsung asek nak mengata org. tak faham betol aku, kenape la suke sangat jage tepi kain org. klau tak suke, bla la. tak yah nak kepochi. lagipon, ape yg kite tak nampak, xsemestinye betol. dont simply judge a book by its cover. sometime, cover buruk gile. tak kretif langsung, tapi contents sangat interesting and very useful.

contoh mcm kite nmpak artis tu mcm ni mcm tu la kite sibuk duk mengata. kite ni sibuk mengata kejahatan org kan. kebaikan org tak pulak nak puji. stended la kan yg kua kat magazine tu cite yg panas2 je. cite artis kua masuk kelab malam la. artis skandal sana sini la. artis tu ini la itu la. mayb btol tu sume. tp tak boleh la kite trs make assumption that artis tu jahat la liar la. kite mn tau kebaikan yg die wat. ntah2 walaupon mcm tu, mungkin die sembahyang tak tinggal. selalu derma pada yang memerlukan. takkan la benda2 mcm tu nak dicanang sana sini. klau dah canang sana sini, cam tak ikhlas pulak. ko buat kerana Allah atau mau publisiti?

ade juga sesetengah org yg suke sangat mengata perangai org lain mcm die perfect. mcm die tau bnda yg die ngumpat tu takkan jadi pada diri dia. oh, kau sedar ke yg segala yg terjadi semuanya ketentuan Allah. i do believe in karma. wat goes around, come around. ape yg kene pade org lain, tak mustahil benda tu akan jd pade kite jugak. siapa kita untuk menidakkan kuasa Tuhan?

bile benda2 mcm ni jd kt aku, i will keep quiet. i would not give any explanation. cukup la aku n family aku tau ape yg jadi. diorang kenal siape diri aku. kite tak mungkin boleh puaskan hati semua pihak kan? pernah la sekali tu, aku n my fren borak2 biase je. she post something kat wall FB. then aku response mcm biase. borak2 kosong. tanye kabar, gosip sket2, talking about fashion. then she ask me why do i let my hair black. i just say saje je. dah lame tak biar rambut hitam. before this, memang selalu aku tukar2 color. then i asked her opinion if i want to color my hair, wat the best color suit with me n bla bla bla. then tetibe, ade yg menyampuk. mule2 we all xkesah la coz nothing yg nak rahsia2 pon. kate pon borak kat FB. tapi, tibe2 je die cakap ' ingat cantik sangat ke color2 rmbut ni. nmpk sangat jenis pompuan yg tak elok. pakai la tudung'. aku hargai klau org nk bg teguran. tp bg la secara berhemah sket. ko kenal sgt ke dgn aku. setakat color rmbut, ko nk judge aku mcm tu. aku diam je bile die komen mcm tu. manusia mcm ni tak perlu di layan. biar masa yg menentukan. Tuhan nak tunjuk kat aku, 1 hari tu aku view la FB die. dah ade awek sekarang ni sbb tgk kt status : in relationship. tergerak hati aku nk tengok, sape awek die. OMG, awek die free hair. rambut bercolor lagi. ikutkan hati, mati. memang aku nak je post kat FB die. 'bro, lu kapel dgn bohsia mane ni?' mane lu kutip ini cikaro? tp, mulut aku ni tak la sejahat dia. moralnye di sini, jangan mulut tu ringan je nak kuarkan kate2 hinaan. kite tak tau ape yg kite hina kat org tu akn balik kat diri kite.

aku tau kadang2 org berniat nak menasihati kite. tp, do it nicely la. pernah seorang pompuan yang bertudung hina aku sebab aku tak bertudung. sedap mulut die cakap aku ni bukan islam sebab tak bertudung. senang betol ko judge org. aku malas nak jawab. bg aku, org mcm ni jenis nmpk keburukan org je. die rs diri die perfect. sempurna. takde dosa langsung. die sedap cakap aku bukan islam. tp aku nak tanye, kau bertudung tp pakai baju ketat2 smpai nmpk bentuk badan bentuk tetek bentuk bontot tu, tak pe ke? kau bertudung tp bile dating dgn bf pegang2 tangan, pelok2 ngan bf mcm nak beromen pastu tayang2 kt FB, tak pe ke? kau bertudung, tp kau nk pinjam baju aku yg sexy2 sket katenye sebab nk pergi bercuti dgn bf. ohhhh... bile pg tmpt yg org tak kenal kite, tak pakai tudung tak pe ke?

tolong la. dont simply judge people from what we see. sometimes, ape kite tengok or ape kite dengar, blom tentu kite boleh percaya. klau nak sangat mengata org, please make sure yg dr ko btol2 layak. aku mcm nak gelak je bile manusia stok xde cermin kat rumah ni, nk mengata org. klau ye pon kt rumah xde cermin, pinjam la cermin sesape ye. jangan la ko membodohkan diri ko. ade satu isu yg wat aku nak gelak je. bukan la isu sangat pon. when people knew about my educational background, diorg senyum sinis. wat the efffff. let me tell here. proudly to announce that i'm from poli n uitm? ko ade masalah? ade seorang hamba Allah, bile dgr aku ni UiTM, terus kate student dr U aku ni tak boleh pakai. tak boleh pakai ye? if ko terbace, let me tell u. aku mmg aply UiTM sahaja. aku xaply for UPU. memang sengaja sebab aku malas nak jauh2. from wat i know, to futher in B.Eng (Hons) Civil in UiTM, at least 3.65 ke 3.7o. aku xigt la. ni mase batch aku la. batch lain aku xtau. n U yg ko bangga2kan tu, xsilap aku budak yg xsmpai 3.50 pon diterime? eh, mmg xsilap pon. mmg btol. i know that person too. can u see n make ur judgement from that? motip aku bukan nak rendah2kn org lain or nak bangga yg CGPA aku tinggi. TAK hokeh. klau U yg ko bangga2kan tu hebat sangat, kenapa syarat begitu rendah? lg satu, so far, aku xde prob dgn client2 or bos aku tntg background aku. tp org dr U yg ko banggakan2 tu, byk dpt komen. slow la. tak bertanggungjawab la. keje selalu xsiap la. memonteng keje la. oh! if i'm not mistaken, dh dpt warning letter ye? oppppssssiieee.....

pelizzz la. mind ur own bisnes udah le. mulut tu jage2 lah sikit. nak mengata org pon, cermin diri sendiri btol2. layak ke nak mengata org lain? aku bkn nak kate dr aku baik. tp utk menasihatkan org, aku tak rs dr aku layak. melainkan if kwn2 aku sdri yg mntak advice from me. ask me to give opinion. i will. but i try my best to do it nicely because i really believe in karma. tak mustahil, benda yg jd kat org len akn jd kat kite. no matter betapa jahatnye kwn ko, betapa jauhnye kwn ko menyimpang, jangan sesekali hina. talk to them nicely. sometimes, they dont realize that their actions were wrong. for me, ape yg org cakap tu. aku just let it go. mn yg boleh pakai, take it. mane yg hampeh tu, lantak la. lame2 diorg penat la. tak perlu la nak melenting. tak cool. bak kate KRU, diam adalah pintar. mmuahahaha.

4 comments:

Anonymous said...

bse lah hawa..org mengata nie mmg susah nk control..angap jerk diaorg jeles ngan kelebihan kte..

misz jue said...

i like..sometimes people xleh tgk owg senang..mesti ade je yg dia nak kutuk..xtaw pape tp ckp mcm kenal luar dalam..macam sengal..huhu..

diam sudee..ckp byk nati kita pun sama macam dia gak..*sigh*

ScHaN ® said...

weh, camne ko leh mgarang panjang2 camni ek?? aku xleh r.. bg tips skit..

missT said...

anonymous : ye ye..bia je la.. xluak pon nasi kite kt rumah bile diorg mengata pon..

misz jue : tu la.. kate pon diam adalah pintar kan.. hehehe

yus : tips? aku kan best student mase wat karangan.. hahaha...