Wednesday, June 22, 2011

rumah ebo, bandung

ade la beberapa org yg tanye pasal tempat aku stay kat bandung dulu. better aku tulis kat blog. so that boleh jadi references pada yg nak pegi bandung tu. n aku pon malas nak ulang balik jawapan yg same banyak kali bile org tanya. kah kah kah. air liur aku mahal ok.

if orang tanya aku ok ke tak rumah ebo ni, aku jawab ok je. i hav
e no prob to stay there. selesa la jugak. senang kate, u got what u pay. kalau ko byr hrga 3star, please dont expect to get 5star services. giler ko? before aku fly ke bandung, memang aku dah survey few hotel yg murah. we decided dont want to spend more on hotel. sebab bile kat sane aku kua pagi balik pon pagi. hotel tu setakat nak mandi n tido for few hours je. lagipon ko dah penat berjalan, konpem lena je la tido. nak pulak dah puas shopping. shopping bagai nak giler. tido pon dalam senyuman. dr membazir bayar hotel memahal, bek la ko laburkan kat kedai2 di situ. itu pendapat aku la. terpulang kat individu n bajet korang.

before pegi tu, please decide nak stay near FO or Pasar Baru. depend on m
otip ko ke sane la kan. if ko rase ko nak ulang alik pasar baru tu tetiap hari, better ko stay kat sana. senang. selalu org yg bermotipkan nak cari barang2 utk wedding akn stay kat area sana. mcm aku, memang bermotipkan shopping and more interested in FO area. FO area yg femes are Jalan Dago and Jalan Riau. kat dua2 tempat ni memang berlambak giler FO. ko boleh jalan kaki je dr 1 FO ke 1 FO yg lain. another factor yg ko kene consider is transport. sama ada ko ade gune driver or not. if ko ade gune driver, then u have no problem la. duk la kat ulu mane pon, ape ade hal. ko ade driver nak angkut ko. tak payah pening kepala. but if u prefer to use public transport better stay dekat area yg senang ko nak dapat transport.

rumah ebo ni bagi aku strategik. FO tu ko boleh jalan kaki je. tak jauh
pon.siyes dekat. tak basah ketiak pon kalau berjalan. kedai makan pon banyak. senang. tarak hal la. if u dont have driver, rumah ebo ni senang nak dpt public transport. kat bandung, public transport diorang angkut-angkut. angkut-angkut ni mcm bas tp diorang guna van. aku tak penah nek sebab aku gune driver mase pegi dulu. but if nex time aku pegi lagi, maybe aku akan naik angkut-angkut ni je coz murah. tak silap aku harga Rp2000 je. tak sampai singgit pon duit kite. dulu aku pegi amek driver coz mase tu baru lepas game bola suzuki cup tu. yg malaysia lwn indonesia. kitorang takut la pape jadi. padahal ok je. orang bandung memang frenly giler.

ni la angkut-angkut. if korang nak nek, korang kene make sure la korang amek angkut2 yg betul. tu aku takleh bg tips sebab i dont have experience. rerajin la korang gugel ye. tp yang aku tau, if korang nek angkut2 ni bile nak berhenti angkut2 ni takde loceng mcm bas tu ye. bile nak berhenti
, korang jangan cakap berhenti. memang sampai bile pon die takkan berhenti la. korang kene sebut kiri. lebih kurang mcm ni la "kiri pak kiri". ngerti? mane aku tau? hasil dr gugel dan banyak menonton sinetron. wakakaka. ni betul ok. tak tipu. ni fakta bukan auta ok.

rumah ebo ni kat area perumahan orang2 kaya. bile malam mem
ang ade security guard yg jage. so, keselamatan agak terjamin. bile malam, sunyi je. memang tenang je haku tido. takde memekak. kalau memekak pon, kitorg la tu. rumah ebo ni kecik je. bilik tak banyak. if korang rase nak stay kat sini better buat reservation awal2. korang boleh contact rumah ebo by email or call terus je. mase aku pegi dulu, ikin tolong setelkan bab hotel ni. die memang akan reply email ko. just lambat or cepat je. nak senang, call terus. aku tak rase kalau walk in akan ade bilik kosong. tak tau la korang ade luck kan. sebab bilik kat sini memang limited. tak besau sgt pon rumah ebo ni. especially musim cuti sekolah. bukan musim cuti sekolah indonesia je ye. for ur info, bile musim cuti kat malaysia, bandung akan ramai pelancong dari malaysia. if u ask me, i will say jangan pegi time cuti sekolah la. barang sikit mahal. n hotel yg murah2 byk full. ni ape yg driver aku ckp dulu la.

aku pergi early january 2011. masa tu rate for standard room Rp264,500 (weekday) and Rp345,000 (weekend) and single room Rp103,500 (weekday) and Rp172,500 (w
eekend). Extra pillow Rp15,000 per nite. harga tu termasuk breakfast sekali. kitorang amek standard room tp duk ber3. breakfast takde kene xtra charge pon. breakfast die sedap la jugak. cuma pedas sikit. aku tak tahan. tp menu memang ok. kene dengan tekak aku. sekarang aku tak sure rate die maintain or not. korang boleh cek sendiri ye. aku bukak balik gambar masa pegi bandung tu, aku takde la pulak gambar bilik. hahaha. penat weh shopping. kepala otak pikir shopping je. tp korang boleh tengok gambar kat website rumah ebo. standard room yg aku duk dulu memang sebijik dlm gambar. toilet ok la. almari kitorang tak gune sgt. tv tu memang memanjang kitorg layan sinetron. tak pon gameshow diorang. hahaha.

ni la satu2 gambar dlm bilik yg aku ade. bilik die bese2 je kan? tp boleh la bg aku. kate byr murah kan. sory la mek ah. aku tak berseni. tu yg terbaik aku boleh buat utk cover rambut ko. hehehe. ampun buk!


ni taman kat rumah ebo. depan bilik je. kitorang selalu breakfast kat sini. selain dpt hidup udara yg segar, mata pon segar sebab pekerja kat sini gantang bangat. hahaha.

belakang aku tu pintu masuk rumah ebo and lobi kot. tapi lobi kecik je. mcm ruang tamu kat rumah.

kalau korang tengok dalam pic ni, yg tingkat atas tu bukan bilik. tp surau. bilik die sume kat bawah je.

ni before aku pegi dulu, aku siap tanda kat google coz nak tengok locat
ion rumah ebo ni ok ke x. hahaha. klik kat pic tu utk tgk lebih besar. if nak google version pon boleh. lu roger je gua. yg color kuning tu hotel, n pink tu tempat shopping. tp wat separuh jalan je. ni xcomplete sangat. korang boleh tengok rumah ebo memang dikelilingi FO iaitu tempat pelaburan besar utk duit2 korang. mmuahaha. xtualy banyak lg FO. ni aku tanda before pegi. bile dah sampai, memang lg banyak. aku rase nak kat 10. larat dengan tak je nak masuk sume. kalau korang larat pon, poket korang tatau la larat ke tak.

aku rase tu je la kot yg aku boleh story pasal rumah ebo ni. benda
dah lama. aku pon ingat tak ingat. lepas ni kalau aku pegi lagi bandung, aku nak try duk kat hotel lain pulak. InsyaAllah if ade rezqi utk ke sana lagi. if u have anything to ask, jangan malu2. tanye je. aku tak mintak bayaran just nanti dah pegi bandung tu belikan la aku brownies. hahaha.

No comments: