Saturday, February 18, 2012

money management

ehem ehem... cam xsesuai je aku nak cakap pasal money management kan BUT sukahati aku la. blog aku. mmuahahaha. bile umo semakin meningkat (ade ke yg umo makin menurun?) perlulah kite untuk menabung ye. supaya di hari tua nanti, kite tetap boleh beli handbag baru. rase nak lempang x? mmuahaha...

aku sekarang tengah control diri supaya bijak berbelanja. kononnye la kan. padahal lepas dah berabis duit kat bandung tu, masuk2 kerja je time lunch terus pg shopping. lepas tu semalam aku cek almari baju n kasut aku, terus insaf. aku rase lebih dr seploh lai baju aku tak pakai lagi. tu belom kire yg br pakai sekali je. kasut pon mcm tu. kebanyakkannya aku pakai sekali je. pastu still menegeluh takde baju nak pakai. takde kasut yang sesuai. aku rase sume pompuan mcm tu kot.

tp aku rase cara aku control diri ni berjaya kot. i mean how i plan my budget for shopping. credit card? a BIG NO NO ok. credit card tu aku gune time emergency je. kalau gune untuk shopping, memang hancur lah ok. dulu aku gune debit card je. yg maybank cherry tu kan. tp aku rase tak baguih la. coz yang tu duit dalam akaun bank kite. selagi tak habis duit dalam bank, selagi tu la ko boleh nak beli ape saje kan. merbahaya ok. sedap je ko swap, sedar2 takde duit dah dalam akaun kan.

so now, aku gune debit card yg asing dr akaun bank kite. kire macam ko kene top up la kan. so, kalau kate bajet ko setiap bulan is RMx untuk shopping, ko masukkan la RMx dlm kad ni. takde la over bajet kan for shopping. ade banyak jenis kad macam ni. macam2 bank provide service ni. mcm aku, aku gune BIG card by tune. why? sebab leh dapat points pastu leh redeem flight ticket. boleh jenjalan. mmuahahaha.

senang ok gune card ni. untuk travel pon senang. so ko takde lah nak kene bawak duit cash banyak2 kan. n yes. u can withdraw your money too. every single cents u spent, u will earn points. points aku pon dah banyak. sebab aku dah jarang bawak cash. aku bawak kad ni je. aku nak kumpul point bebanyak pastu nak redeem flight ticket. hehehe. nak redeem benda len boleh jugak.

ade faham? tak faham, pg cek kat link yg aku bagi tu. weekend korang watpe je? jap lagi aku nak bawak mak aku shopping. aku teman je ok. hehehe. happy weekend uols!

No comments: